Bicara addin - UST azhar yahya
Jamak, sebagai ruksah dan rahmat
Qasar semata mata- hukumnya sunat, musafir 2 marhalah dan bukan tujuan maksiat
Jamak semata mata- menhimpunkan- samada awal atau akhir- x wajib musafir
Jamak dan qasar-wajib musafir, himpun dan pendek
Jamak soori-jamak dari segi gambaran, sembahyang diakhir waktu dan masuk waktu lain terus sembahyang waktu tersebut... Bila ada keperluan, e.g kencing x tos etc. Hukumnya harus
Jamak semata mata
- x wajib musafir
- contoh bila hujan, - polis bila bertugas; orang sakit, surgeon
- sembahyang yg berpasangan sahaja
Fatwa negeri selangor
Penyakit kronik- e.g dialisisq
Kalau hujan digunakan utk sbb berjamak, apatah lagi perkara yg lebih berat- ulamak syafiee
Doktor bedah- yg mengambil masa lama, dan semua yg terlibat termasuklah pesakit
Elakkan dari x sembahyang - masuk neraka saqar
Orang yg terlibat dgn pilihanraya- counting agent only ( yg melibatkan keperluan), org kempen, drebar, polling agent, pegawai pilihanraya etc x leh jamak
Fatwa kebangsaan 2000, fatwa negerin selangor 2001- jamak dibolehkan utk mereka yg memerlukan samada keperluan individu atau kumpulan
Jam- boleh jamak. Dgn syarat sembahyang itu berkawan- maghrib dan isyak, kalau dari asar, wajib sembahyang dlm kereta; kalau biasa X leh semayang dlm kereta- mengikut imam syafie- sembahyang dlm kenderaan hanya waktu darurat.
Kesimpulan- apabila kita dah tahu tentang keringanan berjamak, kita tak perlu tinggal sembahyang dan kita boleh merancang perjalanan.
Keluar dari qariah/mukim- dah boleh berjamak, walaupun belum sampai 2 marhalah.(tmpat tuju lebih 2 marhalah)
Sembahyang jumaat wajib- kecuali musafir sebelum subuh sembahyang jumaat- boleh jamak zohor ngan asar, x yah jumaat.
Boleh jamak sembahyang jumaat dengan asar.
Jarak 2 marhalah - mengikut jalan hakiki bukan peta. Zig zag pun x dibenarkan
- Posted using BlogPress from my iPhone
No comments:
Post a Comment